El Barberillo de Lavapiés, Francisco Asenjo Barbieri
Oorspronkelijke titel | El Barberillo de Lavapiés |
Nederlandse titel | De barbier van Madrid |
Componist | Francisco Asenjo Barbieri (1823-1894) |
Tekstdichter | Luis Mariano de Larra (1830-1901) |
Vertaling | Joop C.G. Fransen |
Genre | Zarzuela (Spaanse operette) in drie bedrijven |
Première | 19 december 1874, Madrid, Teatro de la Zarzuela |
Tijd van handeling | Midden achttiende eeuw |
Plaats van handeling |
|
Belangrijkste rollen |
|
Kooraandeel | Vrij veel koor; in het tweede bedrijf geen dameskoor: dit wordt gecompenseerd door een grote scène voor vrouwenkoor in het derde bedrijf |
Orkestbezetting | 2 fluiten, 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, 3 trombones, pauken/slagwerk, strijkers
(1 hobo, 1 fagot en 2 trombones kan men zonder veel schade weglaten) |
Bijzondere eisen | Klein ensemble van tokkelinstrumenten (gitaren, mandolines, e.d.) |
Partituur en orkestmateriaal | Leverbaar |
Moeilijkheidsgraad | Niet zo moeilijk |
Duur | Ca. 2½ uur, inclusief pauze |
Muziek |
Typisch Spaans, vrolijk, gevoelig, temperamentvol. Een charmante mengeling van Spaanse volksmuziek (voor het koor en het komische paar); voor het ernstige paar is meer gebruik gemaakt van de Italiaanse operastijl. |
Verhaal |
Het pittige naaistertje Paloma en haar aanbidder, de barbier Lamparilla, raken verzeild in de politieke intriges van de markiezin Estrella. De verloofde van de markiezin, Don Luis, is buitensporig jaloers en gooit daardoor telkens roet in het eten. Een speciale, komische rol spelen de Waalse garden (bassen en baritons) die altijd overal te laat komen. |
Kostumering | Eén kostuum voor de dames, een of twee voor de heren |
Opmerking | |
Foto's | |
Link | Wikipedia (en) |
< Barbe-Bleue | Volg | Les Bavards >